Een andere kijk op de 'zaak'

De assertieve apotheker: van contextgedreven naar contextgericht

Je hebt een zelfstandige apotheek en al van alles geprobeerd. Druk op je bedrijfsvoering neemt alleen maar toe, het dagelijkse werk komt niet af, medewerkers houden zich niet aan de planningen en werkschema’s. Voorraadbeheer op orde krijgen en houden is een grote klus en ook de klanten worden er niet makkelijker op. Daarnaast heb je te maken met allerlei externe partijen die wensen hebben of eisen stellen aan je werkwijze. Je hebt geen wenkend toekomstperspectief.

Door de quick-scan heb je een aantal zaken op een rij gekregen. Vooral het tempo waarin vertrouwde geneesmiddelen niet meer beschikbaar zijn en moeten veranderen is niet meer aan cliënten uit te leggen. Het werd je duidelijk dat uitgaan van elke cliënt die voor de balie staat – wat nog steeds het vertrekpunt was – vrijwel onmogelijk is geworden tenzij je de overstap maakt naar gebruik van de nieuwste technologie. Je wilt de systemen die je nu gebruikt niet bij het schroot gaan zetten en ontkomt er niet aan van medewerkers te vragen er zo intelligent mogelijk gebruik van te maken. Het markeert de overgang van contextgedreven naar contextgericht werken en organiseren.

Nadat je die overgang hebt gemaakt werken de medewerkers sneller en is alles op tijd af. De sfeer in het team is zeer verbeterd en je voelt je opgelucht. Je komt toe aan de dingen die je zelf moet doen en hebt zicht gekregen op de veranderde omstandigheden waaronder jouw apotheek nu moet functioneren. Medewerkers kunnen er goed in werken en inmiddels denk je aan het overnemen van een tweede zaak.